889 ) DENİZLERİN GERİLLASI !..
Denizaltı denemeleri ve geliştirilme süreci bayağı eskilere dayanır, ama denizaltıların ciddi anlamda savaşlarda görülmesi, Amerikan İç Savaşı sırasında güneylilerin kuzey donanmasının ablukasını kırmak için kullanılması sırasındadır.
Su üstünü tarayan sonar gibi teknolojik aletlerin olmadığı dönemde denizaltı görünmeyen unsur olarak son derece stratejik bir silahtır. Osmanlı Devleti, donanma envanterine denizaltıyı alan ilk devletlerden biridir.. İlk denizaltılarımız ise Nordenfelt şirketine yaptırılmıştır.. George William Garrett (altta) adındaki İngiliz Mühendisin çalışmasının ticari potansiyelini fark eden İsveçli silah fabrikatörü Thorsten Wilhelm Nordenfelt'in sahibi olduğu bir şirkettir.
"Nordenfelt" serisi denizaltılardan dört adet üretilir. Biri Yunanistan'a, ikisi Osmanlı İmparatorluğu'na teslim edilir ancak dördüncüsü Rusya'ya teslime götürülürken yolda kaza geçirir. İki denizaltı, Taşkızak tersanesinde tamamlanır ; "Abdülhamid" adı verilen denizaltı 6 Eylül 1886 günü ve "Abdülmecid" adını alan ise 4 Ağustos 1887 günü denize indirilir..
Abdülhamid denizaltısının komutasına Yüzbaşı Halil Develioğlu getirilir. İngiliz mühendis William Garrett ile birlikte Aynalıkavak'tan Divanhane önüne kadar yapılan seyir dalışlarında, su altındaki düşük sürati ve yaşanan denge sorunu nedeniyle denizaltıların tam olarak dalarak su altında seyri riskli bulunur. Su altı sürati ve performansı başarılı bulunmaz. Gözcü kulesi su üzerindeyken su üstü gemisine yapılan torpido atışları dikkate alınarak hazırlanan ve padişaha sunulan raporda gemilerin su üstü seyirlerinin görevlerini icra etmesine uygun olduğu, zor görülebildiklerinden liman ağızları ve kıyılar gibi stratejik mahallerin savunulması bakımından kullanılmalarının faydalı olacağı belirtilir..
Osmanlı denizaltıları tarihte ilk defa torpido atarak bir su üstü gemisini batırma başarısına sahiptirler. Ancak "Abdülhamid" ve "Abdülmecid" denizaltılarının alınması Osmanlı'nın politik, mali ve askeri açıdan giderek gerilediği bir döneme rast gelir. Denizaltıların sorunlarının giderilememesi ve hizmet dışına çıkarılmalarının en önemli nedeni özellikle mali yetersizliktir..
Denizaltıların I. Dünya Savaşı öncesinde savaş sırasındaki gibi kullanımı söz konusu değildir. Bu konu esasında donanma tarihçilerinin ve savaş teknolojisi üzerine çalışan tarihçilerin hakkında saatlerce konuşabilecekleri bir konu. Ancak I. Dünya Savaşı sırasında gerek bağımsız gerek denizaltıların birlikte yaptıkları gerekse amfibi operasyonlarda kara kuvvetlerinin çıkarmalarına destek verme görevlerinde geniş ölçekli olarak ilk kez kullanıldıkları görülmektedir.
Çanakkale Cephesi'nde savaş teknolojisinin en son ürünlerinin mücadelede rol aldığını ve birtakım yeni gelişmelerin de yaşandığını söylemek mümkün. Denizaltı açısından bir gelişme yaşanıyor. İngilizlerin E11 denizaltısı ki (altta) Çanakkale Boğazı'nı geçerek üç kez Marmara Denizi'ne girip çıkma başarısı gösterir. 94 deniz taşıtını batırır..
Aslında İngiliz denizaltıları bu savaşın âdeta gerillası gibi hareket ediyorlardı sanki.. Vur kaç yapıyor, pusuya yatıp bekliyor, sonra tekrar vurup kaçıyorlardı.. Sürekli bir tedirginlik ve rahatsızlık vermesi söz konusu.. Fakat çok önemli bir sorunları vardı. Harekât alanları olan Marmara Denizi'nde hiç dost kara parçası olmadığı için ikmal yapmaları mümkün değildi. O yüzden çok iyi planlama yapmaları ve stratejik davranmaları lazımdı.. Denizaltıların ikmal yapmak için en yakın üsleri Limni Adası'ndaydı. Görev turlarını tamamladıktan sonra buraya gelip mühimmat, yakıt ve erzak takviyesi alırlar, liman üssünde gerekli onarımları yapılırdı. Ardından yeni görev turuna başlarlardı. Tabii Boğaz'dan her içeri giren denizaltı geriye dönecek kadar şanslı olamıyordu. Örneğin Boğaz'ı ilk kez geçme başarısını gösteren, Marmara'ya giren İLK İtilaf denizaltısı, Avustralya'nın AE2 (altta, Malta'da,Nisan 1915) denizaltısı, Osmanlı donanmasının Sultanhisar torpidobotu tarafından batırıldı ve hâlâ battığı yerde (altta, sağda)..
Boğaz'a İLK kez giren ve çıkan denizaltı ise İngilizlerin E14 denizaltısıdır..
E11 komutanı Kaptan Nasmith Çanakkale Boğazı'nı geçerek gerçekleştirdiği Marmara'daki ilk görev turunun ardından Limni'ye geldiğinde bir rapor hazırlar. İngiliz kaptan raporunda şunları söyler : "Birçok gemi ile karşılaştım. Fakat torpido çok pahalı bir silah ve geminin içerisinde 8 ya da 10 tane, yani çok az sayıda yedek bulundurulabiliyor. Daha fazla gemi batırabilirdim. Bazılarını durdurup tahrip kalıpları ile imha ettim."
Sonra da bir düşüncesini paylaşır : "Neden üst güverteye bir top yerleştirmiyoruz ?.."
Bu soru donanma komutanlarının dikkatini çeker. İngiltere Savaş Bakanlığı bu konuyu tartışıp isteği mantıklı bulur. İngiliz donanmasının bölgede görev yapan E11 ve E14 denizaltılarının üst güvertesine birer top yerleştirilir. Denizaltının tasarımına eklenen bu ikincil silah, torpidoyu birinci topu olarak düşünürsek, artık denizaltıların sadece deniz unsurlarına değil, kıyıya yakın bulundukları zaman tren istasyonlarına, iskelelere, ambarlara saldırmalarına da olanak tanır..
Hatta E7 denizaltısı Zeytinburnu'ndaki silah fabrikasını topa tutar. Bakırköy'deki trenyoluna denizaltılar birlikte top atışları gerçekleştirirler. Çanakkale Savaşları sırasında denizaltıların üst güvertelerine top konulmasıyla ortaya çıkan tasarım, II. Dünya Savaşı'nın sonuna kadar standart denizaltı tasarımı olarak varlığını korur..
Özlem Kumrular-Mehmet Perinçek'in, "Zaman Treni" adlı kitaplarında, İlkin Başar Özal ile "Çanakkale Savaşları" üzerine yaptıkları söyleşiden...
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hürriyet
KAYNAK OLARAK KULLANDIĞIM KİTAPLAR..
-------------------------------------------------------
1.DEVLET-İ ALİYYE.I...HALİL İNALCIK 2.OSMANLILAR..HALİL İNALCIK
3.İMP.'UN EN UZUN YÜZYILI..İLBER ORTAYLI
4.SON İMP. OSMANLI..İLBER ORTAYLI
5.TARİHİN IŞIĞINDA..İLBER ORTAYLI
6.OSM. TOPLUMUNDA AİLE..İLBER ORTAYLI
7.OSM.'YI YENİDEN KEŞFETMEK..İ.ORTAYLI
8.BATILILAŞMA YOLUNDA..İLBER ORTAYLI
9.OSMANLI TARİHİ..A.DE LAMARTINE
10.OSMANLI..CAROLİNE FİNKEL
11.OSM.İMP.TARİHİ..NICOLEA JORGA
12,BÜYÜK TÜRK..NICOLEA JORGA
13.YENİLMEZ TÜRK...NICOLEA JORGA
14.TÜRKİYE TARİHİ..ED.SİNA AKŞİN
15.OSM.DÜNYASI VE İNSANLARI..GÜLGÜN ÜÇEL
16.OSMANLI ORDUSU..GÜLGÜN ÜÇEL-AYBET
17,BU MÜLKÜN SULTANLARI..NECDET SAKAOĞLU 18.YENİÇERİLER..REŞAT EKREM KOÇU
19.SON PADİŞAH..YILMAZ ÇETİNER
20.SORULARLA OSM. ..ERHAN AFYONCU
21. SOKOLLU ...RADOVAN SAMARCIC
22. OSM.İMP.TARİHİ...A.CEVDET PAŞA
23. OSM.GERÇEĞİ..ERDOĞAN AYDIN
24. FATİH VE FETİH..ERDOĞAN AYDIN
25.KADINLAR SALTANATI..A.REFİK ALTINAY
26.DOĞU'YA BAKIŞ..GERALD MACLEAN
27.AT SIRTINDA ANADOLU..FREDERIC BURNABY
28.ABDÜLMECİD..HIFZI TOPUZ
29.ŞAH SULTAN ..İSKENDER PALA
30.FLORANSA BÜYÜCÜSÜ..S.RUSHDIE
31.TARİHİMİZLE YÜZLEŞMEK..EMRE KONGAR
32.PARİS'TE BİR OSM.SEFİRİ..ŞEVKET RADO
33.TARİHİN SAKLANAN YÜZÜ..ÇETİN ALTAN
34.OSM.İMP.'DA SON 300 YIL..ALAIN PALMER
35.KONSTANTİNİYYE..PHİLİP MANSELL
36.TÜRKİYE'NİN SİYASİ İNTİHARI..CENGİZ ÖZAKINCI
37.BU VATAN BÖYLE KURTULDU..EROL MÜTERCİMLER
38.16.YÜZYILDA İSTANBUL..METİN AND
39. ERKEN MODERN OSMANLILAR.. VIRGINIA H. AKSAN-DANIEL GOFFMAN
40."POPÜLER TARİH" VE "NTV TARİH " DERGİLERİ
41.İKİNCİ ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
42.HAYAT..AYŞE KULİN
43.DEVRİM VE DEMOKRASİ..NUMAN ESİN
44.BİR NUMARALI TANIK..KURTUL ALTUĞ
45.İHTİLALİN MANTIĞI..Ş.S.AYDEMİR
46.KUTSAL İSYAN...HASAN İZZETTİN DİNAMO
47.KUTSAL BARIŞ...HASAN İZZETTİN DİNAMO
48.ÇÖL KRALİÇESİ...JANET WALLACH
49.YÖNETMENLER,FİLMLER,ÜLKELER..A.DORSAY
50.AY HIRSIZI...SUNAY AKIN
51.ONLAR HEP ORADAYDI...SUNAY AKIN
52.KULE CANBAZI...SUNAY AKIN
53.LÜZUMSUZ BİLGİLER ANSİKLOPEDİSİ..TAMER KORUGAN
54.PRENS..NİCCOLO MACHİAVELLİ
55.İSTANBUL'DA BİR ZÜRAFA..SUNAY AKIN
56.KIZ KULESİNDEKİ KIZILDERİLİ..S.AKIN
57.AH BEYOĞLU,VAH BEYOĞLU..SALAH BİRSEL
58.İSTANBUL-PARİS..SALAH BİRSEL
59.YAVUZ'UN KÜPESİ..ERHAN AFYONCU
60.OSMANLI PADİŞAHLARININ HAYAT HİKAYELERİ...YILMAZ ÖZTUNA
61.BİZİM DİPLOMATLAR..BİLAL N.ŞİMŞİR
62.KİM VAR İMİŞ BİZ BURADA YOĞ İKEN..CEMAL KAFADAR
63.RÜZGARIN GÖLGESİ..CARLOS RUIZ ZAFON
64.MELEĞİN OYUNU..CARLOS RUIZ ZAFON
65.ORTA DOĞU..TAYYAR ARI
66.ABD-ORTA DOĞU-TÜRKİYE..HALUK GERGER
67.ORTA DOĞU.. BERNARD LEWIS
68.ON BİR CUMHURBAŞKANI ON BİR ÖYKÜ.. CÜNEYT ARCAYÜREK
69.ÖFKELİ YILLAR...ALTAN ÖYMEN
70.ATATÜRK'TEN SONRA BUGÜNLERE NASIL GELDİK ?..CÜNEYT ARCAYÜREK
71.ÇANKAYA...CÜNEYT ARCAYÜREK
72.DEMOKRASİNİN İLK YILLARI..C.ARCAYÜREK
73.YENİ İKTİDAR,YENİ DÖNEM..C.ARCAYÜREK
74.BİR İKTİDAR,BİR İHTİLAL..C.ARCAYÜREK
75.NEREDEYSE BİR BALİNA..STEVE JONES
76.MOSSAD GİZLİ TARİHİ...GORDON THOMAS
77.BARIŞA SON VEREN BARIŞ...DAVID FROMKIN
78.SULARIN GETİRDİĞİ PADİŞAH..CAHİT ÜLKÜ
79.TANK SESİYLE UYANMAK..HASAN CEMAL
80.BİR MANİNİZ YOKSA.. ...AYFER TUNÇ
81.ALATURKAFRANKA..ERCAN ÇİTLİOĞLU
82.SUÇUMUZ MÜKEMMEL OLMAK..S.DUMAN
83.DARBE...STEPHEN KINZER
84.ÖZAL HİKAYESİ..HASAN CEMAL
85.TURGUT NEREDEN KOŞUYOR ? ..E.ÇÖLAŞAN
86.YEDİ TEPE ANADOLU...ALİ CANİP OLGUNLU
87."K", "DERBEDER BİR KAHİN"...CANSU YILMAZÇELİK
88.LATİFE HANIM...İPEK ÇALIŞLAR
89."K",YIKIK BİR SARAYDIR DÜNYA..PERİHAN ÖZCAN
90.BEYAZ PERDEDE KIRMIZI FİLMLER.. ATİLLA DORSAY
91.TEK ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
92.DAHİLER VE AŞKLARI...ÖZCAN ERDOĞAN
93.HAYATIM KİTAP..YAŞAR AKSOY
94.BOĞAZİÇİ ŞINGIR MINGIR..SALAH BİRSEL
95.BİR EKONOMİK TETİKÇİNİN İTİRAFLARI...JOHN PERKİNS
96.CUMHURİYET TARİHİ YALANLARI 1. VE 2. CİLT...SİNAN MEYDAN
97. KOMPLO TEORİLERİ..EROL MÜTERCİMLER
98.ÖNCE KADINLAR VE ÇOCUKLAR..SUNAY AKIN
99.BİR ÇİFT AYAKKABI..SUNAY AKIN
100. BENİM CUMHURİYET'İM..EMİNE UŞAKLIGİL
101.DARAĞACINDA ÜÇ FİDAN..NİHAT BEHRAM
102.NEREYE..CAN DÜNDAR
103.İSTANBUL'DAN SAYFALAR..İLBER ORTAYLI
104.BİZİM İZMİRİMİZ..MELİH GÜRSOY
105.GİZLENEN TARİH..BRİAN HAUGHTON
106.BERGAMA DÜŞLERİMİN ŞEHRİ,İZMİR SEVDAM..SELAHATTİN TURAL
107.GÖLGEDEKİLER..CAN DÜNDAR
108.KIRMIZI BİSİKLET..CAN DÜNDAR
109.YAKAMDAKİ YÜZLER..CAN DÜNDAR
110.GEÇMİŞ AYRINTIDA SAKLIDIR..CEMİL KOÇAK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder