Sayfalar

827 ) SULTAN AZİZ DEVRİNDE YÜZ BAKIMI !..



Boylu boslu, fakat narin, ince belli sarışın bir halayık, bir Kafkas kızı ayakta durmuş ; elinde kalın, kabartma, işlemeli som gümüşten bir yuvarlak ayna, kımıldamadan duruyor. Hanım, köşe minderine bağdaş kurmuş, önünde tuvalet levazımı, yüzünü yapmaktadır..
Bu levazım neden ibarettir ? Düzgün, rastık ve sürme... "Düzgün" denilen beyazlatıcı boya üstübeç ve cıva ile yapılmış zararlı bir bileşimdir ; sürünmeden önce şişeyi iyice çalkalamalı ki dibine durulan tortulu kısım, üstünde kalan berrak su ile karışsın ve şimdi, kirlenen beyaz ayakkabılarımızı aklaştırmak için kullandığımız yarı sıvı keten ayakkabı boyalarına benzesin. O cilde yumuşacık, ufacık bir sünger parçasıyla içirilir ; bir nevi badanadır ; terleyince de su sızmış badana gibi yol yol olur ; bilhassa geçkin, buruşuk deriler üzerinde yaşlılığın tahribatını pek belli eder..
"Düzgün"ü, her mahallede, o işle şöhret kazanmış fakir kocakarılar yaparlar ; yalnız düzgüncülükle geçinenler de vardır ve aslen Rumelili olanlar bu sanatta yerlilerden daha ustadırlar. "Düzgün" zararlı bir tuvalet suyudur ; cilt gözeneklerini kapatır, yüzün çabuk pörsümesine sebep olur ; ayrıca, bileşiminde çözülmüş cıva ve kurşundan dolayı dişleri de vaktinden önce çürütür. 
"Rastık", "Rasuht" şeklinde aslen Farsî bir kelimedir ; antimuan denilen madeni maddeden yapılır..



Zamanın modası bembeyaz, kireç beyazlığındaki çehredir ; ak çehre üzerinde kapkara göz ve kapkara kaş !.. İşte rastık ile sürme, düzgünlü yüzde bu tezadı yapmak, kirpikleri ve kaşları simsiyah hale getirmek için kullanılan boyalara denir. Birincisi, hamur şeklindedir, öbürü incecik, yağlı bir toz, rastık, kına ve zerdeçal ile karıştırılıp beyaz saçların boyanmasında, kızıl ve zeytuni renge çevrilmesinde de kullanılır.. Yaşlı Müslüman hanımı ak saçlı gezemez, reaya yani Ermeni ve Rum kadınlarına benzeyemez. Mesela kadınlar hamamında saçları ak, kınasız birine rastladınız mı dinini öğrenmeye lüzum kalmadan ona : "Hu kokona, şöyle geri çekil bakayım !" diye kötü muamele edebilirsiniz ; saçına kır basmış olan kınasızlar yüzde yüz Müslüman değildir !..
Saç boyası hamamda sürülür. Dediğim gibi kına ile zerdeçal, bazen de küçük miktarda rastığı bir tasta ezerler, sulu bir hamur haline getirip başa iyice sıvarlar ; sonra bir tülbentle sıkıca sararak ; muayyen vakit gelince ılık su dökünerek fazlasını atarlar. Her kadının kendi zevkine, alıştığına göre bir bileşimi vardır : Şu kadar dirhem veya bu kadar paralık zerdeçala şu kadarlık kına.. Renkler o suretle ya çok kızıl, ya fazla siyah, yahut da alacalı olur..
Yalnız, tekrar edelim, saç boyanmasında başkalarını aldatmak, kendi saçının tabii rengi imiş gibi görünmek maksadı gözetilmez ; amaç, yaşlılıkta Hristiyan karısına benzememektir. Binaenaleyh, dini bir mecburiyet mahiyeti alan bu âdetten dolayı hamam civarındaki aktar dükkanının esas satışlarından ikisi zerdeçal ile kına, üçüncüsü de -yine aynı endişe ile kullanılan- temizlik bileşeni "zırnık"tır (sarı renkli doğal arsenik sülfür)...



"Artık", içine ancak bir yüksük sığabilecek, mini mini, yuvarlak kutularda satılır. Bu kutular, üzerine yazılan yazı ile dil gezdirilince kolayca silinen ve "kaymak kağıdı" denilen parlak renkli kağıtlarla kaplıdır. Sulandırılıp bir çöple kaşlar boyanır. Hatta misafirliğe, sabah kahvesi içmeye giden kenar mahalle kadınlarının fincan dibinde kalmış telveyi de ekseriya kaşlarına sürmeleri âdetti. Kaşın kalın, siyah, gür olması zamanın estetiği icabındandır..
Sürmenin Mekke'den gelenine itibar fazla idi. Sanki Mekke sürmesi, zemzem gibi, o beldenin öz malı, mahsulü idi. Halbuki Araplar bunu, elmanın içine Avrupa'dan gelme "antimuan" kırıntıları koyup ateşte kavururlar, havanda döverler, gayet ilkel şekilde yaparlardı. Yağlısına biraz hintyağı karıştırırlardı. Hakikaten zarif, medeni sürmedanlıklar içinde satılanlar ise pek makbuldü. Bu sürmedanlıkların vidalı başına yine madenden bir çubuk bağlı olduğundan toz gözlere bununla çekilirdi ; sürmedanlığı olmayanlar süpürge çöpü kullanırlardı. Kibrit kullanımı henüz yaygınlaşmadığından, çöpü de bittabi ancak sonradan süpürgenin yerini tutmuştur. "Sürme" iki türlü idi : Yağlı ve yağsız.. Evlerde "günlük" isine kahve fincanı tutarak da sürme yapılabilirdi. 
Sabunlar hep yerli.. Edirne'ninkiler ise pek makbul.. Halep kili, saçlara sinen nefis ve ince kokuların en etkilisidir..



Yapma ben de modadır ; ama sonraki ve şimdiki gibi cehennem taşı ile cilt yakılarak yapılmazdı ; yapıştırılırdı. Zamane modasına rağmen Sultan Aziz, benden hazzetmediği için bir gün, püskürtme benli genç bir ibriktarının yüzüne hiddetle bakmış : "Nedir o suratındakiler ? Çıkart onları da sonra karşıma çık ve elime su dök !" demişti. İbriktar cerrahlara başvurmuş, işi becerememişler, çehresini delik deşik etmişlerdi. Zavallı güzel delikanlı da derdinden, kahrından verem olup ölmüştü.
Şakağa "laden" yapıştırmak da modadır. Daima beyaz üstüne siyah !.. İşte göze hoş gelen budur. İlle beyazlık.. Ay gibi, kağıt gibi, sütlaç ve yoğurt gibi beyazlık büyük başarı !...   



EKTEKİ KİTAPTAN DERLENMİŞTİR..

Hiç yorum yok:

Hürriyet

KAYNAK OLARAK KULLANDIĞIM KİTAPLAR..
-------------------------------------------------------
1.DEVLET-İ ALİYYE.I...HALİL İNALCIK 2.OSMANLILAR..HALİL İNALCIK
3.İMP.'UN EN UZUN YÜZYILI..İLBER ORTAYLI
4.SON İMP. OSMANLI..İLBER ORTAYLI
5.TARİHİN IŞIĞINDA..İLBER ORTAYLI
6.OSM. TOPLUMUNDA AİLE..İLBER ORTAYLI
7.OSM.'YI YENİDEN KEŞFETMEK..İ.ORTAYLI
8.BATILILAŞMA YOLUNDA..İLBER ORTAYLI
9.OSMANLI TARİHİ..A.DE LAMARTINE
10.OSMANLI..CAROLİNE FİNKEL
11.OSM.İMP.TARİHİ..NICOLEA JORGA
12,BÜYÜK TÜRK..NICOLEA JORGA
13.YENİLMEZ TÜRK...NICOLEA JORGA
14.TÜRKİYE TARİHİ..ED.SİNA AKŞİN
15.OSM.DÜNYASI VE İNSANLARI..GÜLGÜN ÜÇEL
16.OSMANLI ORDUSU..GÜLGÜN ÜÇEL-AYBET
17,BU MÜLKÜN SULTANLARI..NECDET SAKAOĞLU 18.YENİÇERİLER..REŞAT EKREM KOÇU
19.SON PADİŞAH..YILMAZ ÇETİNER
20.SORULARLA OSM. ..ERHAN AFYONCU
21. SOKOLLU ...RADOVAN SAMARCIC
22. OSM.İMP.TARİHİ...A.CEVDET PAŞA
23. OSM.GERÇEĞİ..ERDOĞAN AYDIN
24. FATİH VE FETİH..ERDOĞAN AYDIN
25.KADINLAR SALTANATI..A.REFİK ALTINAY
26.DOĞU'YA BAKIŞ..GERALD MACLEAN
27.AT SIRTINDA ANADOLU..FREDERIC BURNABY
28.ABDÜLMECİD..HIFZI TOPUZ
29.ŞAH SULTAN ..İSKENDER PALA
30.FLORANSA BÜYÜCÜSÜ..S.RUSHDIE
31.TARİHİMİZLE YÜZLEŞMEK..EMRE KONGAR
32.PARİS'TE BİR OSM.SEFİRİ..ŞEVKET RADO
33.TARİHİN SAKLANAN YÜZÜ..ÇETİN ALTAN
34.OSM.İMP.'DA SON 300 YIL..ALAIN PALMER
35.KONSTANTİNİYYE..PHİLİP MANSELL
36.TÜRKİYE'NİN SİYASİ İNTİHARI..CENGİZ ÖZAKINCI
37.BU VATAN BÖYLE KURTULDU..EROL MÜTERCİMLER
38.16.YÜZYILDA İSTANBUL..METİN AND
39. ERKEN MODERN OSMANLILAR.. VIRGINIA H. AKSAN-DANIEL GOFFMAN
40."POPÜLER TARİH" VE "NTV TARİH " DERGİLERİ
41.İKİNCİ ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
42.HAYAT..AYŞE KULİN
43.DEVRİM VE DEMOKRASİ..NUMAN ESİN
44.BİR NUMARALI TANIK..KURTUL ALTUĞ
45.İHTİLALİN MANTIĞI..Ş.S.AYDEMİR
46.KUTSAL İSYAN...HASAN İZZETTİN DİNAMO
47.KUTSAL BARIŞ...HASAN İZZETTİN DİNAMO
48.ÇÖL KRALİÇESİ...JANET WALLACH
49.YÖNETMENLER,FİLMLER,ÜLKELER..A.DORSAY
50.AY HIRSIZI...SUNAY AKIN
51.ONLAR HEP ORADAYDI...SUNAY AKIN
52.KULE CANBAZI...SUNAY AKIN
53.LÜZUMSUZ BİLGİLER ANSİKLOPEDİSİ..TAMER KORUGAN
54.PRENS..NİCCOLO MACHİAVELLİ
55.İSTANBUL'DA BİR ZÜRAFA..SUNAY AKIN
56.KIZ KULESİNDEKİ KIZILDERİLİ..S.AKIN
57.AH BEYOĞLU,VAH BEYOĞLU..SALAH BİRSEL
58.İSTANBUL-PARİS..SALAH BİRSEL
59.YAVUZ'UN KÜPESİ..ERHAN AFYONCU
60.OSMANLI PADİŞAHLARININ HAYAT HİKAYELERİ...YILMAZ ÖZTUNA
61.BİZİM DİPLOMATLAR..BİLAL N.ŞİMŞİR
62.KİM VAR İMİŞ BİZ BURADA YOĞ İKEN..CEMAL KAFADAR
63.RÜZGARIN GÖLGESİ..CARLOS RUIZ ZAFON
64.MELEĞİN OYUNU..CARLOS RUIZ ZAFON
65.ORTA DOĞU..TAYYAR ARI
66.ABD-ORTA DOĞU-TÜRKİYE..HALUK GERGER
67.ORTA DOĞU.. BERNARD LEWIS
68.ON BİR CUMHURBAŞKANI ON BİR ÖYKÜ.. CÜNEYT ARCAYÜREK
69.ÖFKELİ YILLAR...ALTAN ÖYMEN
70.ATATÜRK'TEN SONRA BUGÜNLERE NASIL GELDİK ?..CÜNEYT ARCAYÜREK
71.ÇANKAYA...CÜNEYT ARCAYÜREK
72.DEMOKRASİNİN İLK YILLARI..C.ARCAYÜREK
73.YENİ İKTİDAR,YENİ DÖNEM..C.ARCAYÜREK
74.BİR İKTİDAR,BİR İHTİLAL..C.ARCAYÜREK
75.NEREDEYSE BİR BALİNA..STEVE JONES
76.MOSSAD GİZLİ TARİHİ...GORDON THOMAS
77.BARIŞA SON VEREN BARIŞ...DAVID FROMKIN
78.SULARIN GETİRDİĞİ PADİŞAH..CAHİT ÜLKÜ
79.TANK SESİYLE UYANMAK..HASAN CEMAL
80.BİR MANİNİZ YOKSA.. ...AYFER TUNÇ
81.ALATURKAFRANKA..ERCAN ÇİTLİOĞLU
82.SUÇUMUZ MÜKEMMEL OLMAK..S.DUMAN
83.DARBE...STEPHEN KINZER
84.ÖZAL HİKAYESİ..HASAN CEMAL
85.TURGUT NEREDEN KOŞUYOR ? ..E.ÇÖLAŞAN
86.YEDİ TEPE ANADOLU...ALİ CANİP OLGUNLU
87."K", "DERBEDER BİR KAHİN"...CANSU YILMAZÇELİK
88.LATİFE HANIM...İPEK ÇALIŞLAR
89."K",YIKIK BİR SARAYDIR DÜNYA..PERİHAN ÖZCAN
90.BEYAZ PERDEDE KIRMIZI FİLMLER.. ATİLLA DORSAY
91.TEK ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
92.DAHİLER VE AŞKLARI...ÖZCAN ERDOĞAN
93.HAYATIM KİTAP..YAŞAR AKSOY
94.BOĞAZİÇİ ŞINGIR MINGIR..SALAH BİRSEL
95.BİR EKONOMİK TETİKÇİNİN İTİRAFLARI...JOHN PERKİNS
96.CUMHURİYET TARİHİ YALANLARI 1. VE 2. CİLT...SİNAN MEYDAN
97. KOMPLO TEORİLERİ..EROL MÜTERCİMLER
98.ÖNCE KADINLAR VE ÇOCUKLAR..SUNAY AKIN
99.BİR ÇİFT AYAKKABI..SUNAY AKIN
100. BENİM CUMHURİYET'İM..EMİNE UŞAKLIGİL
101.DARAĞACINDA ÜÇ FİDAN..NİHAT BEHRAM
102.NEREYE..CAN DÜNDAR
103.İSTANBUL'DAN SAYFALAR..İLBER ORTAYLI
104.BİZİM İZMİRİMİZ..MELİH GÜRSOY
105.GİZLENEN TARİH..BRİAN HAUGHTON
106.BERGAMA DÜŞLERİMİN ŞEHRİ,İZMİR SEVDAM..SELAHATTİN TURAL
107.GÖLGEDEKİLER..CAN DÜNDAR
108.KIRMIZI BİSİKLET..CAN DÜNDAR
109.YAKAMDAKİ YÜZLER..CAN DÜNDAR
110.GEÇMİŞ AYRINTIDA SAKLIDIR..CEMİL KOÇAK