Sayfalar

217 ) ATATÜRK VE MÜZİK...

 

   Atatürk son yıllarında, yani rahatsızlığının belli bir şekilde sıkıntı verdiği yıllarda ne Riyaset-i Cumhur fasıl heyetini, ne de başkaca bir saz heyetini istemez, sadece Tamburi Selahattin Pınar Bey ile Kemani Nubar Tekyay'ı çağırır ve dinlerdi. Bu iki sanatkarı çok özel severdi. Özellikle sofrasında karşısına oturtur ve hem birlikte yer içerlerdi, hem de zaman zaman onlara katılırdı..
   Zaman zaman bu ikiliye Safiye Ayla ve Mualla Gökçay, Melek ve Bedia Rıza hanımlar da katılırdı. İşte o zaman meşk müthiş olur ve çok geç vakitlere kadar devam ederdi.
   Atatürk, başta Hafız Yaşar olmak üzere, Hafız Mehmet, Hafız Ferit beyler, Hanende Udi Şevki, Tamburi Zühtü Bey ve Neyzen Bey'den oluşan fasıl heyetini de dinlemeyi çok severdi. O yıllarda gazel çok okunur ve sevilirdi. Hafız Mehmet bir akşam gazel okurken tam "Göklere açılmasın" cümlesini söylerken Atatürk "Dur" diyerek Hafız'a, "Göklere kelimesini göklere kadar yükselterek söylemelisiniz ki mana ifade edilmiş olsun" dedi. Arkasından da kendisi okudu bu gazeli ve sonrasında Hafız Mehmet aynı Ata'nın ifade ettiği gibi okuyarak programına devam etti.
   Atatürk, Rize Milletvekili Hasan Cavit Bey'e de bazı bazı şarkı söyletirdi. Cavit Bey'in sesi de epey güzeldi. En güzel söylediği de "Hani ya sen benimdin ?" şarkısıydı. Atatürk o söylerken huşu içinde dinlerdi...
   Bazı zamanlarda da Nuri Conker'e bestenigar makamında şarkılar söyletir ve dinlerdi. "Kaçma mecburundan" ve "Gayrıdan bulmaz teselli" bu şarkılardan bazılarıydı..
   Atatürk, Safiye Ayla'nın sesini çok beğendiğini, kendisini de çok sevdiğini sıkça belirtirdi. Hele bir gece Florya Deniz Köşkü'nde, Tamburi Selahattin Pınar ve Kemani Nubar Tekyay eşliğinde "Köşküm var deryaya karşı" eserini Safiye Ayla öylesine bir okudu ki, o benzersiz ses denizden adeta yankılar bırakarak geliyordu. Paşa, sükunetle, huşuyla zevkle dinledi ve sonunda alkışla tebrik etti, iltifatlarda bulundu. Çok kişilerin söylediği "Safiye Ayla'yı perde arkasından dinlerdi" sözleri külliyen yalandır.. Safiye Ayla'nın "Gözüne göz dikenin" ve "Yanık Ömer" şarkıları Ata'nın bilhassa onun sesinden dinlemek istediği çok özel şarkılardı..


      Sıcak bir yaz gecesi, Dolmabahçe Sarayı'nın resmi daire tarafındaki billur parmaklıklı merdivenlerle çıkılan salonunun balkonunda kurulan sofrada Atatürk ve misafirleri oturmuş soğuk rakılarını içerlerken, Hafız Hüseyin diye ufak tefek bir adam getirdiler. Atatürk kendisini buyur etti ve oturmasını söyledi. Adını ve nerede çalıştığını sordu. İçkili bir gazinoda çalıştığını  fakat karşılığında kendisine para vermediklerini söyledi. Atatürk, "Pekiyi, çalıştığın halde sana neden para vermiyorlar, bu nasıl iş ?" diye sorduğunda, Hafız "Vallahi Paşam, benden hava parası kesiyorlar. Gazinodan eve, evden gazinoya kadar gidiş geliş aldığım paranın tutarını, yediğim içtiğim yemeğin parasını hesap ediyorlarmış, bunlar benim yevmiyeme tam karşılık geldiği için de elime para vermiyorlar" dedi.
   Atatürk hafifçe gülümseyerek "Ben bu işin icabına bakarım, sen şimdi bize burada birkaç gazel oku bakalım" deyince Hafız "Baş üstüne Paşam" diyerek ayağa kalktı, sağ elini yanağına dayadı ve çok gür bir sesle gazel okumaya başladı. O yıllarda Şirket-i Hayriye vapurlarıyla Boğaz'da gece eğlenceler düzenlenir ve sabahlara kadar eğlenilirdi. Tesadüfen bir gezinti gemisi sarayın önüne gelmiş ve gür elektrik ışıkları altındaki balkonda Atatürk'ü sofrada görmüşlerdi. Vapurda çalan caz müziğinin nağmeleriyle coşan gençler "Yaşa, Varol" avazeleriyle geminin sol tarafına yığılmışlardı. Atatürk'ü görmek arzusunda bulundukları bu sıralarda Hafız Hüseyin'in sesi Üsküdar yakalarında çınlıyordu. O kadar ki, gemideki caz susmak zorunda kalmıştı. Saraydakiler, gemidekiler, sandalla dolaşanlar, herkes can kulağıyla Hafız'ı dinliyorlardı. Gazel bittiğinde müthiş bir alkış ve yaşa var ol bağırışları her yanı çınlattı..
   Hafız Hüseyin birkaç gazel daha okuduktan sonra Atatürk onu tebrik ve taltif ederek bir arabayla evine kadar götürülmesini söyledi... Hemen ertesi gün, Hafız'ın çalıştığı yerle ilgili şu hava parası işinin araştırılması için birkaç kişiyi memur etti. Yapılan araştırmalar sonucunda anlaşıldı ki ; adamın aklı biraz gidip gelirmiş, bu yüzden gazino sahibiyle ailesi bunu önlemek için anlaşmışlar. Hava parası diye kestikleri yol ve yemek parasının dışındaki ücretinin evine ailesine düzenli bir şekilde verildiğini ailesiyle görüşerek öğrenmişler ve bunu bir rapor halinde Ata!ya vermişler.. Atatürk, raporu okuyup, "Vallahi iyi plan yapmışlar, zavallı Hafız boşa gazel okuyor desene" diyerek gülmüş..

    

   Yine bir akşam, Ankara'daki Karpiç Lokantası'na giden Atatürk ; milli Romen giysileriyle Batı müziği çalan Romen sanatçılara oturmadan önce iltifatlarda bulundu. Sofraya oturduktan ve de rakısından birkaç yudum aldıktan bir süre sonra sanatçılara eliyle durmaları için işaret etti ve onlara "Ben şimdi size Türkçe bir şarkı söyleyeceğim. Çok dikkatle sesimin tonuna ve ağzımdan çıkan sözlerin tarzına göre notaya alıp, bakalım bana enstrümanlarınızla çalabilecek misiniz ?" dedi. Müzik şefi ayağa kalkarak "Derhal yaparız" dedi. Hemen tedarik edilen kağıt ve kalemi eline alarak Ata'nın emrine hazır olduğunu söyledi.
   Atatürk gayet güzel ve usulüne uygun söylerdi. "Mani oluyor halimi takrire hicabım" şarkısını tane tane, ağır ağır, falsosuz, adeta önünde notası varmış gibi okudu. Romen şef de Ata'yı çok dikkatle dinleyerek, sözleri elindeki kağıda nota halinde geçiriyordu. Bittikten sonra şef, "Herhangi bir yanlışlık olmaması için bir kere daha okuyabilir misiniz ?" deyince Atatürk çok memnun oldu ve," Aferin, işini iyi yapan bir kişisin ; tabii, bir değil, beş kere okurum" diyerek, şarkıyı tekrar yine ağır ve tane tane okuyarak bitirdi ve sordu : "Şimdi hazır mısınız ? " Şef Başıyla onay verdi ve de gururlu bir şekilde arkadaşlarıyla birkaç kere deneme yaptıktan sonra bu güzel şarkıyı şahane bir şekilde çaldılar.
   Şarkı söylerken Atatürk'ün tam karşısında ayakta durmakta olanlar, gözlerinin nemlendiğini ve duygulandığını fark ettiler. 

   

   Atatürk'le ilgili bir anı da Selahattin Pınar'dan... "Bir gün Kılıç Ali Paşa beni Atatürk'ün isteği üzerine köşke davet etmişti ; gittim, malum çok güzel bir sofra hazırlanmış, önce her zamanki gibi gayet güzel sohbetlerden sonra Atatürk çok sevdiği için benden, Anladım, sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek şarkısını söylememi istedi, söyledim. Arkasından Gel, gitme kadın şarkısını istedi ve ben şarkıya başlamadan, ' bu kadın lafı beni rahatsız ediyor, biraz kaba olmuş, bu başka bir şekilde ifade edilemez miydi ?' dedi. Ben de güftenin bu şekilde olması gerektiğini uygun bir şekilde savundum. 'Peki, kabul' dedi. Şarkılarımın devamında, bir eseri okurken en son mısra olan Karşında esirim, bana düşman gibi bakma diye söylerken birden gözlerinin yaşlandığını gördüm ve de anında masadan kalktı, gitti. Ne olduğumuzu anlayamamıştık, ben dahil sofrada oturan herkes şaşkındık. Müziği bitirdik, yemeğe, sohbete hafif hafif devam ederken bir süre sonra Atatürk masaya döndü, eliyle yanağımı okşadı ve ' Selahattin Bey, sizin ve sofranın biraz zevkini kaçırdım, kusura bakmayın' dedi ve yerine oturdu. Biraz daha sohbetten sonra yemek bitiminde yerinden kalktı, yine eli omzumda beni kapıya kadar götürdü ve iyi geceler dileyerek yolladı. O geceyi, Atatürk'ün o hüzünlü halini, ona o gözyaşını döktüren ruh halinin nedenini hala merak ederim, zira çok üzülmüştüm. Sonraki davetlerinde böyle bir olay hiç olmadı, şarkılarımı hep keyifle dinlemişti.."    

SEVGİLİ ATA'M ; SOLUK ALDIĞIM SÜRECE  SENİ UNUTMAYACAĞIM VE UNUTTURMAYACAĞIM... ( Vedii Yukaruç )


( Çankaya Köşkü Kütüphanecisi NURİ ULUSU'nun anılarından ...)


Hiç yorum yok:

Hürriyet

KAYNAK OLARAK KULLANDIĞIM KİTAPLAR..
-------------------------------------------------------
1.DEVLET-İ ALİYYE.I...HALİL İNALCIK 2.OSMANLILAR..HALİL İNALCIK
3.İMP.'UN EN UZUN YÜZYILI..İLBER ORTAYLI
4.SON İMP. OSMANLI..İLBER ORTAYLI
5.TARİHİN IŞIĞINDA..İLBER ORTAYLI
6.OSM. TOPLUMUNDA AİLE..İLBER ORTAYLI
7.OSM.'YI YENİDEN KEŞFETMEK..İ.ORTAYLI
8.BATILILAŞMA YOLUNDA..İLBER ORTAYLI
9.OSMANLI TARİHİ..A.DE LAMARTINE
10.OSMANLI..CAROLİNE FİNKEL
11.OSM.İMP.TARİHİ..NICOLEA JORGA
12,BÜYÜK TÜRK..NICOLEA JORGA
13.YENİLMEZ TÜRK...NICOLEA JORGA
14.TÜRKİYE TARİHİ..ED.SİNA AKŞİN
15.OSM.DÜNYASI VE İNSANLARI..GÜLGÜN ÜÇEL
16.OSMANLI ORDUSU..GÜLGÜN ÜÇEL-AYBET
17,BU MÜLKÜN SULTANLARI..NECDET SAKAOĞLU 18.YENİÇERİLER..REŞAT EKREM KOÇU
19.SON PADİŞAH..YILMAZ ÇETİNER
20.SORULARLA OSM. ..ERHAN AFYONCU
21. SOKOLLU ...RADOVAN SAMARCIC
22. OSM.İMP.TARİHİ...A.CEVDET PAŞA
23. OSM.GERÇEĞİ..ERDOĞAN AYDIN
24. FATİH VE FETİH..ERDOĞAN AYDIN
25.KADINLAR SALTANATI..A.REFİK ALTINAY
26.DOĞU'YA BAKIŞ..GERALD MACLEAN
27.AT SIRTINDA ANADOLU..FREDERIC BURNABY
28.ABDÜLMECİD..HIFZI TOPUZ
29.ŞAH SULTAN ..İSKENDER PALA
30.FLORANSA BÜYÜCÜSÜ..S.RUSHDIE
31.TARİHİMİZLE YÜZLEŞMEK..EMRE KONGAR
32.PARİS'TE BİR OSM.SEFİRİ..ŞEVKET RADO
33.TARİHİN SAKLANAN YÜZÜ..ÇETİN ALTAN
34.OSM.İMP.'DA SON 300 YIL..ALAIN PALMER
35.KONSTANTİNİYYE..PHİLİP MANSELL
36.TÜRKİYE'NİN SİYASİ İNTİHARI..CENGİZ ÖZAKINCI
37.BU VATAN BÖYLE KURTULDU..EROL MÜTERCİMLER
38.16.YÜZYILDA İSTANBUL..METİN AND
39. ERKEN MODERN OSMANLILAR.. VIRGINIA H. AKSAN-DANIEL GOFFMAN
40."POPÜLER TARİH" VE "NTV TARİH " DERGİLERİ
41.İKİNCİ ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
42.HAYAT..AYŞE KULİN
43.DEVRİM VE DEMOKRASİ..NUMAN ESİN
44.BİR NUMARALI TANIK..KURTUL ALTUĞ
45.İHTİLALİN MANTIĞI..Ş.S.AYDEMİR
46.KUTSAL İSYAN...HASAN İZZETTİN DİNAMO
47.KUTSAL BARIŞ...HASAN İZZETTİN DİNAMO
48.ÇÖL KRALİÇESİ...JANET WALLACH
49.YÖNETMENLER,FİLMLER,ÜLKELER..A.DORSAY
50.AY HIRSIZI...SUNAY AKIN
51.ONLAR HEP ORADAYDI...SUNAY AKIN
52.KULE CANBAZI...SUNAY AKIN
53.LÜZUMSUZ BİLGİLER ANSİKLOPEDİSİ..TAMER KORUGAN
54.PRENS..NİCCOLO MACHİAVELLİ
55.İSTANBUL'DA BİR ZÜRAFA..SUNAY AKIN
56.KIZ KULESİNDEKİ KIZILDERİLİ..S.AKIN
57.AH BEYOĞLU,VAH BEYOĞLU..SALAH BİRSEL
58.İSTANBUL-PARİS..SALAH BİRSEL
59.YAVUZ'UN KÜPESİ..ERHAN AFYONCU
60.OSMANLI PADİŞAHLARININ HAYAT HİKAYELERİ...YILMAZ ÖZTUNA
61.BİZİM DİPLOMATLAR..BİLAL N.ŞİMŞİR
62.KİM VAR İMİŞ BİZ BURADA YOĞ İKEN..CEMAL KAFADAR
63.RÜZGARIN GÖLGESİ..CARLOS RUIZ ZAFON
64.MELEĞİN OYUNU..CARLOS RUIZ ZAFON
65.ORTA DOĞU..TAYYAR ARI
66.ABD-ORTA DOĞU-TÜRKİYE..HALUK GERGER
67.ORTA DOĞU.. BERNARD LEWIS
68.ON BİR CUMHURBAŞKANI ON BİR ÖYKÜ.. CÜNEYT ARCAYÜREK
69.ÖFKELİ YILLAR...ALTAN ÖYMEN
70.ATATÜRK'TEN SONRA BUGÜNLERE NASIL GELDİK ?..CÜNEYT ARCAYÜREK
71.ÇANKAYA...CÜNEYT ARCAYÜREK
72.DEMOKRASİNİN İLK YILLARI..C.ARCAYÜREK
73.YENİ İKTİDAR,YENİ DÖNEM..C.ARCAYÜREK
74.BİR İKTİDAR,BİR İHTİLAL..C.ARCAYÜREK
75.NEREDEYSE BİR BALİNA..STEVE JONES
76.MOSSAD GİZLİ TARİHİ...GORDON THOMAS
77.BARIŞA SON VEREN BARIŞ...DAVID FROMKIN
78.SULARIN GETİRDİĞİ PADİŞAH..CAHİT ÜLKÜ
79.TANK SESİYLE UYANMAK..HASAN CEMAL
80.BİR MANİNİZ YOKSA.. ...AYFER TUNÇ
81.ALATURKAFRANKA..ERCAN ÇİTLİOĞLU
82.SUÇUMUZ MÜKEMMEL OLMAK..S.DUMAN
83.DARBE...STEPHEN KINZER
84.ÖZAL HİKAYESİ..HASAN CEMAL
85.TURGUT NEREDEN KOŞUYOR ? ..E.ÇÖLAŞAN
86.YEDİ TEPE ANADOLU...ALİ CANİP OLGUNLU
87."K", "DERBEDER BİR KAHİN"...CANSU YILMAZÇELİK
88.LATİFE HANIM...İPEK ÇALIŞLAR
89."K",YIKIK BİR SARAYDIR DÜNYA..PERİHAN ÖZCAN
90.BEYAZ PERDEDE KIRMIZI FİLMLER.. ATİLLA DORSAY
91.TEK ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
92.DAHİLER VE AŞKLARI...ÖZCAN ERDOĞAN
93.HAYATIM KİTAP..YAŞAR AKSOY
94.BOĞAZİÇİ ŞINGIR MINGIR..SALAH BİRSEL
95.BİR EKONOMİK TETİKÇİNİN İTİRAFLARI...JOHN PERKİNS
96.CUMHURİYET TARİHİ YALANLARI 1. VE 2. CİLT...SİNAN MEYDAN
97. KOMPLO TEORİLERİ..EROL MÜTERCİMLER
98.ÖNCE KADINLAR VE ÇOCUKLAR..SUNAY AKIN
99.BİR ÇİFT AYAKKABI..SUNAY AKIN
100. BENİM CUMHURİYET'İM..EMİNE UŞAKLIGİL
101.DARAĞACINDA ÜÇ FİDAN..NİHAT BEHRAM
102.NEREYE..CAN DÜNDAR
103.İSTANBUL'DAN SAYFALAR..İLBER ORTAYLI
104.BİZİM İZMİRİMİZ..MELİH GÜRSOY
105.GİZLENEN TARİH..BRİAN HAUGHTON
106.BERGAMA DÜŞLERİMİN ŞEHRİ,İZMİR SEVDAM..SELAHATTİN TURAL
107.GÖLGEDEKİLER..CAN DÜNDAR
108.KIRMIZI BİSİKLET..CAN DÜNDAR
109.YAKAMDAKİ YÜZLER..CAN DÜNDAR
110.GEÇMİŞ AYRINTIDA SAKLIDIR..CEMİL KOÇAK