Sayfalar

676 ) KÜLTÜR SARAYINI KİM YAKTI ?!...



27 Kasım 1970.. Beyoğlu İtfaiyesi nöbetçi santral memuru Sabri Kodalak rapor defterine şunları yazıyordu : 
"Saat 22.58... Tel. 45 50 14.. Müdürlük santrali saat 23.00.. Milli Eğitim Müdürlüğü'ne ait bila sayılı, cepheden üç, arkadan yedi katlı kargir, dahili kaplama Kültür Sarayı sol ve arkadan çıkan yangında sahne, salon ve çatı yanmakta.."
Bu, Türkiye'de 12 Mart sonrasındaki siyasal gelişmelerin içinde önemli bir nirengi noktası olacak ünlü "Kültür Sarayı Yangını"nın resmi kayıtlara ilk geçişidir..



27 Kasım 1970 akşamı.. Kültür Sarayı'nda Arthur Miller'in yazdığı "Cadı Kazanı" adlı oyunun üçüncü perdesi başlamıştır. Oyunculardan Kerim Afşar ile Nihat Akçan sahnededir. 7-8 dakika sonra dekorculardan biri sahneye fırlar. Seyirciler, sahnede bu beklenmedik konuğu görünce gülüşürler. Kerim Afşar, sonrasını şöyle anlatır :
"Seyircilerin gülüştüklerini işittim. Şaşırmıştık. O sırada adam, 'Efendim, yangın' dedi. Ona nasıl dönmüşüm, nasıl hışımla bakmışım ki, başka bir söylemeden gitti. Sahnenin üstüne baktım, yanıyorduk ! Panolar alev almış bir halde sahneye düşmeye başlamıştı. Seyirciye dönüp 'Hepiniz kaçın, yanıyoruz' diye bağırdım.."
Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Cüneyt Gökçer, yangından hemen sonra şöyle diyor :
"Yangın 'sofito' diye adlandırılan sahne üstünde çıkmıştır. Bu yüzden yangından korunmak için kurulu çelik perde düzeni elektrikteki kısa devre yüzünden teknisyenler tarafından çalıştırılamamıştır. Aynı nedenle, yangın söndürme cihazları da çalıştırılamamıştır.."



İtfaiye ilgilileri ise çeşitli tarihlerde Kültür Sarayı sorumlularına yangına karşı alınması gerekli önlemleri kapsayan birçok rapor verdiklerini, bu raporlarda öngörülen önlemlerin alınmamış olduğunu belirtiyorlar. Yine ilgililere göre, sahnenin ön ve sol tarafındaki çelik perdeler, yangın başlar başlamaz kapatılması gerekirken, kapatılmamıştır. Bu yüzden alevler, sahneden salona sıçramıştır. Ayrıca sahnenin dört yanından çelik perdeler kapatılması için ısı 100 dereceye yükselememiş, 100 dereceye göre otomatik olarak ayarlanan yağmur sistemi çalışmamıştır. Öte yandan, Kültür Sarayı'nın hidrofor tesisatının kullanılamaması yüzünden su, denizden ve Bakırköy, İstinye, Sarıyer gibi itfaiye gruplarından sağlanmıştır. Ancak, kullanılan sudaki basınç o kadar azdır ki, alevleri çoğaltmaktan başka bir işe yaramamıştır !.. 
Ve ortada, yalnızca yanıp kül olan Kültür Sarayı'nın enkazı kalmıştır. Topkapı Sarayı'ndan "IV.Murat" adlı oyunda kullanılmak üzere alınan ve sergilenen çok değerli tarihi eşyanın bir kısmı da yanıp kül olmuştur. Tek "teselli", yangının can kaybı olmadan atlatılmasıdır..



Yangından sonra olaya savcılık el koyar. Çıkış nedenlerinin bulunması için bilirkişi kurulları oluşturulur..
Türkiye Sanatçılar Birliği yetkilileri bir açıklama yaparlar :
Yangından iki gün önce, "sağcı" grubun yönetimindeki TMTF (Türkiye Milli Talebe Federasyonu) tarafından "Tiyatro Sansür Komitesi" imzalı bir bir bildiri dağıtılmış ve "Milliyetçi, mukaddesatçı olmayan oyunların sahneden indirilmesi" istenmişti. Sanatçılar Birliği, bunun üzerine bir karşı bildiri yayımlamış, ayrıca savcılığa başvurarak (Sayı : 1970/3850) "Birlik üyelerinin, tüm sanatçıların, seyircilerin mal ve can güvenliğinin korunması" isteminde bulunmuştur..  
Çeşitli kuruluşlar bildirilerinde yangının gerçek nedeninin araştırılması için çaba harcanmasını isterler, sorumluları kınarlar.. Ve bir hafta sonra Kültür Sarayı yangını unutulur !.. 



Yangının üzerinden bir buçuk yıl geçer.. 12 Mart 1971 Muhtırasının ilk yıl dönümü yaklaşmaktadır.. 5 Mart 1972 gecesi "Marmara" adlı yolcu gemisi yanar. Bu olayın hemen ardından Kültür Sarayı akıllara gelir, ya da getirilir !..
Adviye Fenik, "Son Havadis" gazetesinde, 7 Mart 1972 günü yayımlanan yazısında, "Nasıl olur da Opera Binası gibi cayır cayır yanar ? Onun içinde de 'Cadı Kazanı' mı oynuyordu ?" diye sorar. Ertesi gün de Orhon Seyfi Orhon aynı gazetede şöyle der : "Marmara yanarken çekilmiş resimlere bakıyorum ; ayrı ayrı kazalarda bu kadar benzerlik olmaz. Şuna inanıyorum ki, Kültür Sarayı ile Marmara'yı yakan ateşten elin kızıl parmaklarından fışkıran alevleri onda da görür gibi oluyorum.."

Sıkıyönetim Komutanı Faik Türün'ün Mart sonunda yayınlanan bildirisinde, "Marmara" gemisi olayıyla ilgili olarak 27 kişinin gözaltına alındığı belirtildikten sonra, "Sıkıyönetim ilanından önce vukubulan 'Ayşe' yüksek fırın infilakı ile Kültür Sarayı yangını olayları da komutanlığımızca her yönden araştırılmaktadır. Adaletin kahredici yumruğu, geç de olsa sabotajcı veya ihmali görülenlerin kafasına inecektir.." denilmektedir.

10 Ağustos 1972'de "bomba" patlar. Ertesi gün gazete manşetleri şöyledir :
"Kültür Sarayı'nı yakanlar açıklandı", "Sabotaj Dosyası dehşet verici tafsilatıyla ikinci sayfamızda", "İhanet bedeli olarak yüz binlerce lira almışlar", vb...
Savcının "iddianame"sinden de anlaşıldığı üzere, kimisi bir aydan fazla gözaltında tutulan, "kontrgerilla" denen işkence merkezinde kendilerine yüklenmek istenen suçları kabul etmeleri için işkence gören kişiler de aralarında olmak üzere, çeşitli tarihlerde tutuklanan 24 kişi için, "Kültür Sarayı, Kastamonu şilebi sabotajı, Marmara gemisi sabotajı, Eminönü araba vapuru sabotajı" ve "İşçi Birliği kurma" suçlarını işledikleri gerekçesiyle dava açılır. Savcı daha sonra sanıklardan 17'si için "idam" ister. Ve bir süre sonra, aralarında idamı istenenler de bulunan bütün sanıklar salıverilecek, ardından da beraat edeceklerdir !.. 
Sanıklardan Yaşar Yılmaz, mahkemeye verdiği savunmasında şöyle der :
"Bazı davalar vardır ki bunlar asıl davanın 'sigorta davası' diyebileceğimiz cinstendir. Örnek olarak bizim 'Devrimci İşçi Birliği Davası' gibi.. Bu dava nasıl ki Sabotaj Davasının sigorta davası tipinde ve gecekondu usulü yamanıp yaratılmışsa, Yassıada'da da bu tür iki dava, 'Bebek ve Köpek Davaları' görüldü. Davanın sonu göz önüne alınıp, hiç değilse kamuoyuna karşı durumu kurtarmak ve ana davanın tertip olduğunu örtmek düşüncesiyle açılmıştır.."

Gerçekten de, sabotaj sanıkları aklanırken bu davaya "yamanan" Devrimci İşçi Birliği davasının sanıkları mahkum edilirler !..



Şimdi de Sabotaj Davası dosyasındaki ifadelerden kimi bölümleri aktaralım :
Şahit Saffet Onur (Kültür Sarayı Daire Müdür Yardımcısı) :
"Kazan dairesi şefi (Ahmet Sayın) çok aşırı sağ eğilimli bir şahıstır. Konuşmalarından ve arkadaşları ile münakaşalarından bunu anlıyordum. Bu şahsın Milli Nizam Partisi'ni tuttuğunu öğrenmiştim. Ayrıca, yangından bir gün önce, Ahmet Sayın'ın yangın pompası üzerinde 'su sarnıcından' ibaresi yazılı vanayı açarken Şemsi Usta'ya 'Sakın bunu kimseye söyleme, üzerinde senin de parmak izlerin var,' şeklinde beyanda bulunduğunu, bir nevi onu tehdit ettiğini, Necati Küçükkurt'tan ve Şemsi Usta'dan duymuştum. Kaldı ki, bilahare kazan dairesinde savcı ve bilirkişilerin yaptığı tespit sırasında Ahmet Sayın aynı konuda ikrarda bulunmuştur. Olaydan önceki ay içerisinde Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü'ne MTT Birliği'nden bir mektup gelmişti ; içinde daha çok 'Sol eserleri oynamayın, milliyetçi eserlere yer verin' şeklinde bir hava vardı.. Olaydan sonra bana da bir mektup geldi. Bunda, 'Cadı Kazanı'nın (Yanıyor dünya, yanacak, hepimiz yanacağız) şeklindeki pasajı alınarak, 'Böyle sol eserler oynarsanız, her zaman yakacağız' deniyordu.. Olaydan sonra çıkan, (sanıyorum) 'Milli Mücadele' adlı bir dergide yangın ile ilgili bir yazı vardır. Kültür Sarayı tesislerini, kazan dairesi tesislerini bilmeyen bir şahsın bu yazıyı yazabileceğini zannetmiyorum. Bu yazıyı bu tesisat özellikleri ile çalışma sistemimizi bilen, bünyemizden bir kişinin yazması veya yazdırması mümkündür.."

Devlete 106 milyon liranın üzerinde bir paraya mal olan, temelinin 28 Nisan 1946'da atıldığı, 29 Mayıs 1946'da başlayan yapım çalışmaları ile 5 iktidar, 8 başbakan, 14 bayındırlık bakanı ilgilenmiş olan Kültür Sarayı, 1968 Nisan'ında tamamlanmış, iç düzenlemesi de yapılarak 12 Nisan 1969'da açılmıştı..
1381 kişilik büyük salonu, 750 kişilik konser salonu, 350 kişilik çocuk tiyatrosu, 350 kişilik oda tiyatrosu ve bir sergi salonu vardı. Üç bölümden oluşan büyük sahnesi üç voleybol alanının genişliğine eşitti.. "Saray" tam dolunca 20 bin kişiden fazlasını alabiliyordu..
Evet, kamuoyu hala açıklama bekliyor
"KÜLTÜR SARAYI'NI KİM YAKTI ?!.."   



ALPAY KABACALI'nın "Yakın Tarihimizden Büyük Dönemeçler" adlı kitabından derlenmiştir..

Hiç yorum yok:

Hürriyet

KAYNAK OLARAK KULLANDIĞIM KİTAPLAR..
-------------------------------------------------------
1.DEVLET-İ ALİYYE.I...HALİL İNALCIK 2.OSMANLILAR..HALİL İNALCIK
3.İMP.'UN EN UZUN YÜZYILI..İLBER ORTAYLI
4.SON İMP. OSMANLI..İLBER ORTAYLI
5.TARİHİN IŞIĞINDA..İLBER ORTAYLI
6.OSM. TOPLUMUNDA AİLE..İLBER ORTAYLI
7.OSM.'YI YENİDEN KEŞFETMEK..İ.ORTAYLI
8.BATILILAŞMA YOLUNDA..İLBER ORTAYLI
9.OSMANLI TARİHİ..A.DE LAMARTINE
10.OSMANLI..CAROLİNE FİNKEL
11.OSM.İMP.TARİHİ..NICOLEA JORGA
12,BÜYÜK TÜRK..NICOLEA JORGA
13.YENİLMEZ TÜRK...NICOLEA JORGA
14.TÜRKİYE TARİHİ..ED.SİNA AKŞİN
15.OSM.DÜNYASI VE İNSANLARI..GÜLGÜN ÜÇEL
16.OSMANLI ORDUSU..GÜLGÜN ÜÇEL-AYBET
17,BU MÜLKÜN SULTANLARI..NECDET SAKAOĞLU 18.YENİÇERİLER..REŞAT EKREM KOÇU
19.SON PADİŞAH..YILMAZ ÇETİNER
20.SORULARLA OSM. ..ERHAN AFYONCU
21. SOKOLLU ...RADOVAN SAMARCIC
22. OSM.İMP.TARİHİ...A.CEVDET PAŞA
23. OSM.GERÇEĞİ..ERDOĞAN AYDIN
24. FATİH VE FETİH..ERDOĞAN AYDIN
25.KADINLAR SALTANATI..A.REFİK ALTINAY
26.DOĞU'YA BAKIŞ..GERALD MACLEAN
27.AT SIRTINDA ANADOLU..FREDERIC BURNABY
28.ABDÜLMECİD..HIFZI TOPUZ
29.ŞAH SULTAN ..İSKENDER PALA
30.FLORANSA BÜYÜCÜSÜ..S.RUSHDIE
31.TARİHİMİZLE YÜZLEŞMEK..EMRE KONGAR
32.PARİS'TE BİR OSM.SEFİRİ..ŞEVKET RADO
33.TARİHİN SAKLANAN YÜZÜ..ÇETİN ALTAN
34.OSM.İMP.'DA SON 300 YIL..ALAIN PALMER
35.KONSTANTİNİYYE..PHİLİP MANSELL
36.TÜRKİYE'NİN SİYASİ İNTİHARI..CENGİZ ÖZAKINCI
37.BU VATAN BÖYLE KURTULDU..EROL MÜTERCİMLER
38.16.YÜZYILDA İSTANBUL..METİN AND
39. ERKEN MODERN OSMANLILAR.. VIRGINIA H. AKSAN-DANIEL GOFFMAN
40."POPÜLER TARİH" VE "NTV TARİH " DERGİLERİ
41.İKİNCİ ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
42.HAYAT..AYŞE KULİN
43.DEVRİM VE DEMOKRASİ..NUMAN ESİN
44.BİR NUMARALI TANIK..KURTUL ALTUĞ
45.İHTİLALİN MANTIĞI..Ş.S.AYDEMİR
46.KUTSAL İSYAN...HASAN İZZETTİN DİNAMO
47.KUTSAL BARIŞ...HASAN İZZETTİN DİNAMO
48.ÇÖL KRALİÇESİ...JANET WALLACH
49.YÖNETMENLER,FİLMLER,ÜLKELER..A.DORSAY
50.AY HIRSIZI...SUNAY AKIN
51.ONLAR HEP ORADAYDI...SUNAY AKIN
52.KULE CANBAZI...SUNAY AKIN
53.LÜZUMSUZ BİLGİLER ANSİKLOPEDİSİ..TAMER KORUGAN
54.PRENS..NİCCOLO MACHİAVELLİ
55.İSTANBUL'DA BİR ZÜRAFA..SUNAY AKIN
56.KIZ KULESİNDEKİ KIZILDERİLİ..S.AKIN
57.AH BEYOĞLU,VAH BEYOĞLU..SALAH BİRSEL
58.İSTANBUL-PARİS..SALAH BİRSEL
59.YAVUZ'UN KÜPESİ..ERHAN AFYONCU
60.OSMANLI PADİŞAHLARININ HAYAT HİKAYELERİ...YILMAZ ÖZTUNA
61.BİZİM DİPLOMATLAR..BİLAL N.ŞİMŞİR
62.KİM VAR İMİŞ BİZ BURADA YOĞ İKEN..CEMAL KAFADAR
63.RÜZGARIN GÖLGESİ..CARLOS RUIZ ZAFON
64.MELEĞİN OYUNU..CARLOS RUIZ ZAFON
65.ORTA DOĞU..TAYYAR ARI
66.ABD-ORTA DOĞU-TÜRKİYE..HALUK GERGER
67.ORTA DOĞU.. BERNARD LEWIS
68.ON BİR CUMHURBAŞKANI ON BİR ÖYKÜ.. CÜNEYT ARCAYÜREK
69.ÖFKELİ YILLAR...ALTAN ÖYMEN
70.ATATÜRK'TEN SONRA BUGÜNLERE NASIL GELDİK ?..CÜNEYT ARCAYÜREK
71.ÇANKAYA...CÜNEYT ARCAYÜREK
72.DEMOKRASİNİN İLK YILLARI..C.ARCAYÜREK
73.YENİ İKTİDAR,YENİ DÖNEM..C.ARCAYÜREK
74.BİR İKTİDAR,BİR İHTİLAL..C.ARCAYÜREK
75.NEREDEYSE BİR BALİNA..STEVE JONES
76.MOSSAD GİZLİ TARİHİ...GORDON THOMAS
77.BARIŞA SON VEREN BARIŞ...DAVID FROMKIN
78.SULARIN GETİRDİĞİ PADİŞAH..CAHİT ÜLKÜ
79.TANK SESİYLE UYANMAK..HASAN CEMAL
80.BİR MANİNİZ YOKSA.. ...AYFER TUNÇ
81.ALATURKAFRANKA..ERCAN ÇİTLİOĞLU
82.SUÇUMUZ MÜKEMMEL OLMAK..S.DUMAN
83.DARBE...STEPHEN KINZER
84.ÖZAL HİKAYESİ..HASAN CEMAL
85.TURGUT NEREDEN KOŞUYOR ? ..E.ÇÖLAŞAN
86.YEDİ TEPE ANADOLU...ALİ CANİP OLGUNLU
87."K", "DERBEDER BİR KAHİN"...CANSU YILMAZÇELİK
88.LATİFE HANIM...İPEK ÇALIŞLAR
89."K",YIKIK BİR SARAYDIR DÜNYA..PERİHAN ÖZCAN
90.BEYAZ PERDEDE KIRMIZI FİLMLER.. ATİLLA DORSAY
91.TEK ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
92.DAHİLER VE AŞKLARI...ÖZCAN ERDOĞAN
93.HAYATIM KİTAP..YAŞAR AKSOY
94.BOĞAZİÇİ ŞINGIR MINGIR..SALAH BİRSEL
95.BİR EKONOMİK TETİKÇİNİN İTİRAFLARI...JOHN PERKİNS
96.CUMHURİYET TARİHİ YALANLARI 1. VE 2. CİLT...SİNAN MEYDAN
97. KOMPLO TEORİLERİ..EROL MÜTERCİMLER
98.ÖNCE KADINLAR VE ÇOCUKLAR..SUNAY AKIN
99.BİR ÇİFT AYAKKABI..SUNAY AKIN
100. BENİM CUMHURİYET'İM..EMİNE UŞAKLIGİL
101.DARAĞACINDA ÜÇ FİDAN..NİHAT BEHRAM
102.NEREYE..CAN DÜNDAR
103.İSTANBUL'DAN SAYFALAR..İLBER ORTAYLI
104.BİZİM İZMİRİMİZ..MELİH GÜRSOY
105.GİZLENEN TARİH..BRİAN HAUGHTON
106.BERGAMA DÜŞLERİMİN ŞEHRİ,İZMİR SEVDAM..SELAHATTİN TURAL
107.GÖLGEDEKİLER..CAN DÜNDAR
108.KIRMIZI BİSİKLET..CAN DÜNDAR
109.YAKAMDAKİ YÜZLER..CAN DÜNDAR
110.GEÇMİŞ AYRINTIDA SAKLIDIR..CEMİL KOÇAK