793 ) MONA LİSA'NIN KAÇIRILMASI !...
Leonardo Da Vinci'nin gerçek bir kadının portresi olarak mı, yoksa hayalinden mi yaptığı bilinmeyen "Mona Lisa" tablosunun tarihinde sinemaya konu olacak komik ve bir o kadar da trajik bir öyküsü vardır..
Her şey, ünlü şair Guillaume Apollinaire'in (altta) 1905 yılında, babası Brüksel'de hakim olan Géry Piéret adlı gazeteciyle tanışmasıyla başlar. Son derece esprili, hayatı ciddiye almayan ve serüvenci bir karaktere sahip olan Piéret, Fransa, Belçika ve Amerika arasında sürekli olarak seyahat etmekte ve Paris'e geldiğinde bir dergide çalışmakta olan Apollonaire'in evinde kalmaktadır. Şair, bu dalgacı arkadaşını yazar André Gide'e yazdığı bir mektupta şöyle anlatır :
"En iğrenç işleri yapabilecek biri ama sokağa atamam ya. Öylesine kızdırıyor ki beni, delirmekten korkup bazen ben kendimi sokağa atıyorum."
Gazetecilik yapan Piéret, şairle olan arkadaşlığının ikinci yılında, Apollinaire'in evine iki küçük Fenike heykeliyle gelir bir akşam. Heykellerin ortada durmamasını söyleyen Piéret, şairin sanatçı çevresinde tanıdığı Picasso'ya biri kadın, öteki erkek başı olan heykelleri satar ve gözden kaybolur. Apollianaire, arkadaşının Fenike heykellerini nereden bulduğuna bir anlam veremez ama garipliklerine alıştığı için pek de üstünde durmaz. Ressam sevgilisi Marie Laurencin (yukarıda sağda), konunun çok ciddi olduğu konusunda bir gün uyarır şairi. Hele söylediği şu sözler beyninde bir şimşek gibi çakar :
"Ciddiye almıyorsun ama arkadaşın o heykelleri Louvre Müzesi'nden çaldı. Bana da 'Louvre'a gidiyorum, bir şey ister misin ?' diye şaka yollu sormuştu.."
Uykusuz geceler şairi beklemektedir. Piéret'nin heykelleri müzeden çaldığından emin olunca, istemeden de olsa içine düştüğü bataklıktan kurtulmak için çareler üretir. Bulur da !.. Bir gazetede, Louvre Müzesi'ndeki eserlerin iyi korunmadığına dair bir yazı yazacak, böylelikle heykeller, bu gazetecilik olayında gerçekleri gözler önüne sermek için özellikle çalınmış gösterilecektir !..
Şair planını uygulamak için ilk adım olarak, heykelleri almak üzere Picasso'nun (aşağıda sağda) kapısını çalar. Ancak ünlü ressamdan aldığı şu yanıtla başından aşağıya kaynar sular dökülür : "Antik sanatın detaylarını öğrenmek istiyordum. Bu yüzden heykelleri (aşağıda) incelemek için kırdım.."
Müze yetkililerinin de hatalarını örtbas etmek istemelerinden olsa gerek, hırsızlık olayı duyulmaz. Ve sessiz geçen birkaç yılın ardından, 1911'de Géry Piéret çıkagelir Paris'e !..
Son derece şık bir kıyafeti olan Piéret, çaldığı heykellerden kazandığı parayı Amerika'da tükettiğinden çalışmak için dönmüştür. Her zamanki gibi arkadaşı Apollinaire'in evinde kalmaktadır ve işyeri elbette ki Louvre Müzesi'dir !..
Piéret, yine bir akşam antik bir kadın başı heykeliyle döner "işyerinden".
Müze yetkilileri bu hırsızlık olayını da görmezden gelmeyi düşünürlerken beklenmedik bir şey olur, Da Vinci'nin ünlü eseri "Mona Lisa" da çalınır Louvre Müzesi'nden !..
Müze yetkilileri, tabloyu geri getirirse hırsızın cezalandırılmayacağını, hatta para verileceğini yayarlar. Bunun üzerine Piéret, çaldığı heykeli "Le Journal Paris" gazetesine getirir. Savunmasında da, Apoolinaire'den yürüttüğü planı devreye sokar : "Heykeli Louvre'un iyi korunmadığını kanıtlamak için aldım. Gazeteniz aracılığıyla geri veriyorum. Dilerim ki, müze de bana hizmetimin karşılığı olarak doyurucu miktarda bir ödeme yapar.."
Gazete, heykeli binasında sergilemekle kalmaz, müze yöneticilerini yerden yere vuran bir haber yayınlar. Bir süre sonra da Belçika'dan bir mektup gelir Louvre Müzesi'ne. Mektubun sonunda Géry Piéret'nin imzası vardır ve "Mona Lisa"yı kendisinin çaldığını itiraf etmektedir. Müze yöneticileri durumu polise bildirince, Piéret'nin Paris'teki tüm çevresi şüpheliler listesine kaydedilir. Listenin başında tabii ki Apollinaire vardır !..
Louvre'dan pek çok heykeli koltuğunun altına alarak çıkan Piéret, aslında Mona Lisa'yı çalan hırsız değildir. Ortalığı karıştırmak ve her zamanki gibi dalgacı kişiliğine uygun davranarak böyle bir yalan uydurmuştur. Ama, Fransız polisi de böyle düşünecek değildir elbette !..
Apollinaire, başına gelecek felaketi bildiği için Picasso'nun yanında alır soluğu. Ünlü ressam şairden daha büyük bir korku içindedir. Çünkü, Piéret'nin kendisine sattığı iki heykeli kırmadığını, geri vermek istemediği için yalan söylediğini itiraf eder. Apollinaire, polisin her yeri arayacağını, heykellerden kurtulmaları gerektiğini söyler. Önce gömmek gelir akıllarına, sonra bunun uzun ve zahmetli bir iş olduğunu düşünüp heykelleri Seine Nehri'ne atmaya karar verirler..
Fakat gecenin bir yarısında giriştikleri bu plan da gerçekleşmez. Ne zaman nehre yaklaşsalar takip edildikleri hissine kapılırlar. Sonunda iki kafadar gün doğmadan heykellerle Picasso'nun atölyesine dönerler. Güneş doğarken, onların da beyinlerine yeni bir düşünce doğar : "Le Journal Paris" gazetesi aracılığıyla heykelleri müzeye iade edeceklerdir. Tek koşulları, adlarının gizli kalmasıdır. Ancak, her şeyi öğrenen polis, şairin evine baskın düzenler ve onu çetenin elebaşı olarak tutuklayıp cezaevine koyar !..
Olup biteni duyan Picasso'nun da kulağı kapıdadır. Ve gerçekten de kapısı iki gün sonra çalınır !. Ağlamaktan gözleri kan çanağına dönen Picasso, polisler tarafından götürüldüğü adliye binasında Apollinaire ile yüzleştirilir. Ünlü ressam İspanyol asıllı olduğu için Fransa'dan kovulmaktan korkmaktadır. Sorgulama sırasında Picasso suçu sürekli olarak Apollinaire'in üstüne atar. Bunun üzerine şair de ressam arkadaşını suçlar. Polis gözetiminde serbest bırakılan Picasso uzun süre vicdan azabı çekecek ve her kapı çalınışında tutuklanma korkusuyla irkilecektir..
Dostlarının birkaçının, özgür bırakılması için imza kampanyası açtığı Apollinaire'i
özgürlüğüne kavuşturan yine bir mektup olur ve yazan yine Géry Piéret'dir. Şairin suçsuz olduğunun yazıldığı mektup, avukatı Jose Thery'nin güçlü savunmasıyla birleşince, Apollinaire'in tutukluluk hali kaldırılır..
Apollinaire (üstte solda ve en sağda), o günden sonra içine düştüğü kâbustan hayatı boyunca kurtulamaz. Edebiyat çevresi eserlerine saldırırken, göçmen bürosu da, Polonya kökenli şairi serbest bırakmayacaktır. Birinci Dünya Savaşı'nda Fransa için katılıp ağır yaralansa da "Legion d'Honneur" madalyasının göğsüne takılmasına engel olunur..
1918 yılında ölen şairi asıl yıkan, madalyanın boşluğu değil, kalbinde açılan yara ve bırakılan boşluktur. Çünkü, özgürlüğüne kavuşması için açılan kampanyaya katılmayı reddedenler arasında ressam sevgilisi Marie Laurencin de (altta) vardır !..
SUNAY AKIN'IN "HAYAL KAHRAMANLARI" ADLI KİTABINDAN ALINTIDIR..
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hürriyet
KAYNAK OLARAK KULLANDIĞIM KİTAPLAR..
-------------------------------------------------------
1.DEVLET-İ ALİYYE.I...HALİL İNALCIK 2.OSMANLILAR..HALİL İNALCIK
3.İMP.'UN EN UZUN YÜZYILI..İLBER ORTAYLI
4.SON İMP. OSMANLI..İLBER ORTAYLI
5.TARİHİN IŞIĞINDA..İLBER ORTAYLI
6.OSM. TOPLUMUNDA AİLE..İLBER ORTAYLI
7.OSM.'YI YENİDEN KEŞFETMEK..İ.ORTAYLI
8.BATILILAŞMA YOLUNDA..İLBER ORTAYLI
9.OSMANLI TARİHİ..A.DE LAMARTINE
10.OSMANLI..CAROLİNE FİNKEL
11.OSM.İMP.TARİHİ..NICOLEA JORGA
12,BÜYÜK TÜRK..NICOLEA JORGA
13.YENİLMEZ TÜRK...NICOLEA JORGA
14.TÜRKİYE TARİHİ..ED.SİNA AKŞİN
15.OSM.DÜNYASI VE İNSANLARI..GÜLGÜN ÜÇEL
16.OSMANLI ORDUSU..GÜLGÜN ÜÇEL-AYBET
17,BU MÜLKÜN SULTANLARI..NECDET SAKAOĞLU 18.YENİÇERİLER..REŞAT EKREM KOÇU
19.SON PADİŞAH..YILMAZ ÇETİNER
20.SORULARLA OSM. ..ERHAN AFYONCU
21. SOKOLLU ...RADOVAN SAMARCIC
22. OSM.İMP.TARİHİ...A.CEVDET PAŞA
23. OSM.GERÇEĞİ..ERDOĞAN AYDIN
24. FATİH VE FETİH..ERDOĞAN AYDIN
25.KADINLAR SALTANATI..A.REFİK ALTINAY
26.DOĞU'YA BAKIŞ..GERALD MACLEAN
27.AT SIRTINDA ANADOLU..FREDERIC BURNABY
28.ABDÜLMECİD..HIFZI TOPUZ
29.ŞAH SULTAN ..İSKENDER PALA
30.FLORANSA BÜYÜCÜSÜ..S.RUSHDIE
31.TARİHİMİZLE YÜZLEŞMEK..EMRE KONGAR
32.PARİS'TE BİR OSM.SEFİRİ..ŞEVKET RADO
33.TARİHİN SAKLANAN YÜZÜ..ÇETİN ALTAN
34.OSM.İMP.'DA SON 300 YIL..ALAIN PALMER
35.KONSTANTİNİYYE..PHİLİP MANSELL
36.TÜRKİYE'NİN SİYASİ İNTİHARI..CENGİZ ÖZAKINCI
37.BU VATAN BÖYLE KURTULDU..EROL MÜTERCİMLER
38.16.YÜZYILDA İSTANBUL..METİN AND
39. ERKEN MODERN OSMANLILAR.. VIRGINIA H. AKSAN-DANIEL GOFFMAN
40."POPÜLER TARİH" VE "NTV TARİH " DERGİLERİ
41.İKİNCİ ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
42.HAYAT..AYŞE KULİN
43.DEVRİM VE DEMOKRASİ..NUMAN ESİN
44.BİR NUMARALI TANIK..KURTUL ALTUĞ
45.İHTİLALİN MANTIĞI..Ş.S.AYDEMİR
46.KUTSAL İSYAN...HASAN İZZETTİN DİNAMO
47.KUTSAL BARIŞ...HASAN İZZETTİN DİNAMO
48.ÇÖL KRALİÇESİ...JANET WALLACH
49.YÖNETMENLER,FİLMLER,ÜLKELER..A.DORSAY
50.AY HIRSIZI...SUNAY AKIN
51.ONLAR HEP ORADAYDI...SUNAY AKIN
52.KULE CANBAZI...SUNAY AKIN
53.LÜZUMSUZ BİLGİLER ANSİKLOPEDİSİ..TAMER KORUGAN
54.PRENS..NİCCOLO MACHİAVELLİ
55.İSTANBUL'DA BİR ZÜRAFA..SUNAY AKIN
56.KIZ KULESİNDEKİ KIZILDERİLİ..S.AKIN
57.AH BEYOĞLU,VAH BEYOĞLU..SALAH BİRSEL
58.İSTANBUL-PARİS..SALAH BİRSEL
59.YAVUZ'UN KÜPESİ..ERHAN AFYONCU
60.OSMANLI PADİŞAHLARININ HAYAT HİKAYELERİ...YILMAZ ÖZTUNA
61.BİZİM DİPLOMATLAR..BİLAL N.ŞİMŞİR
62.KİM VAR İMİŞ BİZ BURADA YOĞ İKEN..CEMAL KAFADAR
63.RÜZGARIN GÖLGESİ..CARLOS RUIZ ZAFON
64.MELEĞİN OYUNU..CARLOS RUIZ ZAFON
65.ORTA DOĞU..TAYYAR ARI
66.ABD-ORTA DOĞU-TÜRKİYE..HALUK GERGER
67.ORTA DOĞU.. BERNARD LEWIS
68.ON BİR CUMHURBAŞKANI ON BİR ÖYKÜ.. CÜNEYT ARCAYÜREK
69.ÖFKELİ YILLAR...ALTAN ÖYMEN
70.ATATÜRK'TEN SONRA BUGÜNLERE NASIL GELDİK ?..CÜNEYT ARCAYÜREK
71.ÇANKAYA...CÜNEYT ARCAYÜREK
72.DEMOKRASİNİN İLK YILLARI..C.ARCAYÜREK
73.YENİ İKTİDAR,YENİ DÖNEM..C.ARCAYÜREK
74.BİR İKTİDAR,BİR İHTİLAL..C.ARCAYÜREK
75.NEREDEYSE BİR BALİNA..STEVE JONES
76.MOSSAD GİZLİ TARİHİ...GORDON THOMAS
77.BARIŞA SON VEREN BARIŞ...DAVID FROMKIN
78.SULARIN GETİRDİĞİ PADİŞAH..CAHİT ÜLKÜ
79.TANK SESİYLE UYANMAK..HASAN CEMAL
80.BİR MANİNİZ YOKSA.. ...AYFER TUNÇ
81.ALATURKAFRANKA..ERCAN ÇİTLİOĞLU
82.SUÇUMUZ MÜKEMMEL OLMAK..S.DUMAN
83.DARBE...STEPHEN KINZER
84.ÖZAL HİKAYESİ..HASAN CEMAL
85.TURGUT NEREDEN KOŞUYOR ? ..E.ÇÖLAŞAN
86.YEDİ TEPE ANADOLU...ALİ CANİP OLGUNLU
87."K", "DERBEDER BİR KAHİN"...CANSU YILMAZÇELİK
88.LATİFE HANIM...İPEK ÇALIŞLAR
89."K",YIKIK BİR SARAYDIR DÜNYA..PERİHAN ÖZCAN
90.BEYAZ PERDEDE KIRMIZI FİLMLER.. ATİLLA DORSAY
91.TEK ADAM..Ş.SÜREYYA AYDEMİR
92.DAHİLER VE AŞKLARI...ÖZCAN ERDOĞAN
93.HAYATIM KİTAP..YAŞAR AKSOY
94.BOĞAZİÇİ ŞINGIR MINGIR..SALAH BİRSEL
95.BİR EKONOMİK TETİKÇİNİN İTİRAFLARI...JOHN PERKİNS
96.CUMHURİYET TARİHİ YALANLARI 1. VE 2. CİLT...SİNAN MEYDAN
97. KOMPLO TEORİLERİ..EROL MÜTERCİMLER
98.ÖNCE KADINLAR VE ÇOCUKLAR..SUNAY AKIN
99.BİR ÇİFT AYAKKABI..SUNAY AKIN
100. BENİM CUMHURİYET'İM..EMİNE UŞAKLIGİL
101.DARAĞACINDA ÜÇ FİDAN..NİHAT BEHRAM
102.NEREYE..CAN DÜNDAR
103.İSTANBUL'DAN SAYFALAR..İLBER ORTAYLI
104.BİZİM İZMİRİMİZ..MELİH GÜRSOY
105.GİZLENEN TARİH..BRİAN HAUGHTON
106.BERGAMA DÜŞLERİMİN ŞEHRİ,İZMİR SEVDAM..SELAHATTİN TURAL
107.GÖLGEDEKİLER..CAN DÜNDAR
108.KIRMIZI BİSİKLET..CAN DÜNDAR
109.YAKAMDAKİ YÜZLER..CAN DÜNDAR
110.GEÇMİŞ AYRINTIDA SAKLIDIR..CEMİL KOÇAK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder